Užití, výběr a cena alternativní medicíny

Alternativní medicína zažívá v posledních letech obrovský růst popularity. Používají ji lidé všech věkových kategorií a společenských vrstev pro léčbu nejrůznějších nemocí. Tradičně nejvíce používali alternativní medicínu ženy, muži je ale poslední dobou dohánějí a pozadu nezůstávají ani děti.

Ceny léčby alternativní medicínou

Alternativní medicína se těší největší popularitě mezi lidmi, kteří se hlouběji zajímají o své zdraví a výživu. Jde většinou o jedince, kteří nenechávají péči o své zdraví jen na „neomylných“ lékařích ale vědí, že to nejdůležitější je na nich samotných. Další skupinou uživatelů alternativní medicíny jsou ti, které nějakým způsobem zklamala konvenční medicína – často lidé chronicky nemocní, jimž západní medicína neposkytuje potřebnou pomoc. Nakonec jsou to ti, kteří trpí vážnou chorobou a alternativní medicínu používají spolu s medicínou konvenční. Například lidé nemocní rakovinou podstupující chemoterapii mohou zároveň zvolit i nutriční terapii nebo jinou alternativní léčbu.

Alternativní medicína – celostní přístup ke zdraví

Speciálním rysem mnoha alternativních terapií je jejich celostní přístup ke zdraví a lidskému tělu. Lékař se nezaměřuje pouze na nemoc. Naopak ho bude zajímat vaše celkové zdraví a pravděpodobně stráví mnoho času otázkami o vašem jídelníčku a životním stylu. Bude se pokoušet vybudovat si obraz o tom, jak se vzájemně ovlivňují různé aspekty vašeho zdraví.

Takový přístup je v souladu s definicí Světové zdravotnické organizace o zdraví jako „kompletním stavu tělesné, duševní a společenské pohody“ a ne pouze nepřítomnosti nemoci.

Díky tomuto komplexnímu zaměření, mohou být lidé se stejným onemocněním léčeni různými způsoby v závislosti na jejich individuálních potřebách nebo charakteru. Například dva lidé nemocní astmatem mohou mít podobné příznaky, a přesto mohou být léčeni různými druhy bylin, homeopatických léků nebo některou z metod akupunktury. To platí i při léčbě stejným lékařem, který určuje každému jinou léčbu na základě celkového zdravotního stavu nebo konkrétních příčin zdravotních komplikací.

Cílem celostní medicíny je udržení nebo obnova rovnováhy v organismu, což umožňuje tělu se samo vyléčit.

Bezpečnost a účinnost

Rozhodli jste se vyzkoušet některou z forem alternativní medicíny? Pak byste určitě měli zvážit následující body:

  • O léčebné metodě si zjistěte co nejvíce informací. Začněte tím, že si zde najdete konkrétní terapii a přečtete si, k čemu je dobré ji použít a jaká jsou možná bezpečnostní rizika nebo nežádoucí účinky.
  • Zjistěte si, jakou má lékař kvalifikaci a zkušenosti. Nebojte se na jeho/její zkušenosti zeptat a určitě nevynechejte dotaz na předchozí zkušenosti s vaším typem zdravotního problému. Nevyužívejte služeb nekvalifikovaných, neregistrovaných a komunitou alternativních lékařů neuznávaných praktikujících.
  • Ptejte se, jaké konkrétní procedury budete podstupovat, jaké zlepšení můžete očekávat a jaké jsou předpokládané náklady. Není dobrou vizitkou, když lékař praktikuje mnoho druhů alternativní medicíny – užší zaměření je vždy výhodou.
  • Pokud se rozhodnete pro použití alternativní medicíny, je dobré informovat svého praktického lékaře. Lidé se často bojí, že je lékař za takové rozhodnutí bude kritizovat a tak to většinou zamlčí. Mnoho běžných lékařů má ale na alternativní medicínu poměrně benevolentní názor a někteří ji i částečně praktikují. Každopádně by váš praktický lékař měl vědět, pokud používáte i jiné léčebné metody.

Kdy se hodí použít alternativní medicínu?

Alternativní terapie můžou hrát spolu s konvenční medicínou skutečně důležitou roli zejména při léčbě dlouhodobých nemocí, se kterými si samotná konvenční medicína neví rady. Jde například o bolesti zad a krční páteře, osteoartrózu kolenního kloubu, nevolnosti, stres, úzkost a deprese.

Většina druhů alternativních terapií prošla řadou více či méně seriózních výzkumů. Podle některých neexistují důkazy o efektivitě alternativní medicíny, podle dalších jsou ale skutečné přínosy zřejmé. Známé jsou studie dokazující účinnost akupunktury při léčbě bolestí krční páteře, účinnost osteopatie na bolesti zad nebo vliv homeopatie na zmírnění senné rýmy.

Pamatujte také, že to co je „přírodní“ nemusí být vždy „to nejlepší“, „to bezpečné“ nebo „to efektivní“. V případě vážných zdravotních problémů, by alternativní medicína neměla stoprocentně nahrazovat konvenční medicínu. Dobře vyškolený „alternativní“ lékař by měl být schopen určit, kdy je třeba přejít ke konvenční léčbě, například chirurgickému zákroku. Pokud máte jakékoliv pochyby o léčbě nebo lékaři, vždy se raději obraťte na svého praktického lékaře.

Jakou konkrétní alternativní medicínu zvolit?

Výběr správné terapie je vždy složitý. Musíte dobře zvážit povahu vašeho onemocnění, dosavadní výsledky léčby, důkazy o účinnosti požadované terapie nebo případné vedlejší účinky. V praxi se nejčastěji setkáváme s tím, že lidé volí konkrétní terapii na základě doporučení přátel a známých, méně často pak na základě informací z knih, televize, rádia a internetu.

Pro začátek jsme pro vás připravili tabulku, která by vás měla nasměrovat tím správným směrem:

Výběr správné alternativní terapie
Problém Léčba
Bolest kloubů, ztuhlost, zranění ze sportu. Některá z manipulačních a masážních terapií nebo akupunktura.
Dlouhodobá únava, menstruační potíže, problémy v menopauze nebo problémy s pamětí a soustředěním. Výživová (nutriční) terapie.
Pocity lenosti, problémy střev, močových cest a kožní problémy. Zvažte naturaopatii nebo bylinnou medicínu.
Respirační potíže (senná rýma nebo astma, migrény, bolesti hlavy a dětské nemoci. Pomoci může homeopatie, bylinné přípravky nebo,tradiční čínská medicína.
Stres, úzkost, podrážděnost a špatný spánek. Nejvhodnější je relaxace, dechová cvičení a meditace. Vyzkoušet můžete i aromaterapii.
Zažívací potíže, špatná hladina cukru v krvi, diabetes druhého typu, problémy se žlučníkem. Pomoci může,ájurvéda, japonská,a,tibetská medicína nebo nutriční terapie.
Zajímají vás typy na možnosti samoléčby doma. Podívejte se na typy pro zdraví na tomto webu.

Pamatujte, že tabulka představuje velmi zjednodušený soubor doporučení, které vám mohou pomoci na úplném začátku rozhodování. Různé druhy alternativních terapií se věnují stejným potížím. Proto hodně záleží na vašich osobních preferencích. Mějte na paměti i to, že některé z uvedených zdravotních problémů mohou vyžadovat kontrolu u konvenčního lékaře k vyloučení vážných zdravotních problémů.

Náklady na léčbu alternativní medicínou

Výlohy na alternativní medicínu nejsou zahrnuty ve zdravotním pojištění. Cena za takovou léčbu je pak oproti konvenční medicíně vyšší. Ani zde se ale nedá zobecňovat, každý druh terapie je samozřejmě jinak drahý a ceny se liší i u jednotlivých lékařů.

Aby vás taková léčba nevyšla až příliš draho, doporučujeme položit vašemu budoucímu lékaři několik otázek:

  • Kolik léčebných procedur budu asi muset podstoupit, než uvidím výsledky?
  • Jaké zlepšení mohu očekávat?
  • Jaké máte zkušenosti s léčbou tohoto onemocnění?
  • K jakým výsledkům vedla vaše léčba této nemoci v minulosti?
  • Jaká by měla být celková cena mé léčby?
  • Mám očekávat nějaké další náklady, jako například nějaké doplňky stravy, byliny nebo léčivé přípravky?
  • Poskytujete nějaké slevy, pokud si u vás objednám více vyšetření najednou?

Přestože vám lékař na takovéto otázky nemůže dát přesné odpovědi (nemůže vědět, jak vaše tělo bude na léčbu reagovat), získáte tak alespoň orientační přehled o plánovaných nákladech.

Opravdový přínos pro vaše zdraví přijde až po delší době a neměli byste tak léčbu vzdávat, když neuvidíte výsledky ihned. Přesto, když po delší dobu neuvidíte vůbec žádný pokrok, zvažte změnu způsobu léčby nebo změnu lékaře.

Jak zůstat zdraví?

I kdybyste podstoupili tu nejlepší léčbu a starali se o vás ti nejlepší lékaři, vaše zdraví máte vždy hlavně ve vlastních rukou. Pomozte sami sobě tím, že se budete držet následujících rad:

  • Začínejte každý den pozitivně naladěni.
  • Jezte zdravě a v rozumné míře. Do jídelníčku zařaďte hodně čerstvé zeleniny, ovoce, celozrnných obilovin, ořechů a různých semen. Vyhněte se naopak nezdravým potravinám, nasyceným tukům a přebytku soli a cukru.
  • Pijte dostatečné množství čerstvé vody. Můžete si například naplánovat, že denně vypijete průběžně osm sklenic vody.
  • Snažte se pravidelně cvičit. A to jak cvičení energická (např. aerobik) tak ty volnější, protahovací (např. jóga, pilates nebo t‘ai chi). Začněte třeba tím, že budete cvičit dvakrát nebo třikrát týdně přinejmenším dvacet minut. To by mělo stačit k tomu, abyste se alespoň trochu zapotili.
  • Dýchejte správně! Spousta lidí při soustředění prostě přestane dýchat nebo dýchají velmi mělce. Zaměřte se několikrát během dne na svůj dech a ujistěte se, že dýcháte volně a přirozeně.
  • Omezte své zlozvyky! Alkohol konzumujte jen střídmě a přestaňte nebo alespoň velmi omezte kouření.
  • Snažte se nebýt ve stresu. Rozdělte si čas na práci, rodinu a zábavu. Jen tak se budete moci věnovat naplno každé konkrétní činnosti. Najděte si čas pro udržování kontaktů s přáteli, tvořivost a radost.
  • Dopřejte si dostatek kvalitního spánku.
  • Zakončujte svůj den s vděčností za vše, co ve svém životě máte.

Autor příspěvku: vylecimsecz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *